aagiss

Jak napisać rozprawkę??? Proszę podać plan rozprawki, przydatne słownictwo. Po prostu wszystko co się może przydać. W poniedziałek piszemy na lekcji, a ja chorowałam i nie wiem jak, a nie chcę od pały zaczynać.

+0 pkt.
Odpowiedz

Odpowiedzi: 3

about 14 years ago

rozprawka polega na postawieniu tezy i przytoczeniu do niej argumentów ( np. temat to : Młodzież powinna zwiedzać świat. Argumentem będzie, ze np. pobudza to wyobraźnie, można poznać rożnych ludzi, rozwijać swoje zainteresowania , zobaczyć jakieś zabytki)

mona1711

Newbie Odpowiedzi: 4 0 people got help
about 14 years ago

Jak napisać Rozprawkę ROZPRAWKA Rozprawka należy do najpoważniejszych form wypowiedzi. W „Słowniku języka polskiego” pod redakcją M. Szymczaka określa się ją jako niewielką rozprawę. Ta z kolei jest obszerną, pisemną pracą naukową, w której autor rozpatruje jakiś ważny problem. W rozprawce staramy się najczęściej coś udowodnić, o czymś kogoś przekonać, odpowiedzieć na postawione pytanie, rozwiać jakąś wątpliwość. Formę rozprawki możemy wybrać zawsze, ilekroć mamy do czynienia z tematami typu: Jak rozumiesz słowa „ . . . „ Uzasadnij, że . . . Udowodnij, iż . . . Czy słuszne jest powiedzenie „ . . . „ Czy można zgodzić się z opinią, że . . . Opowiadam się za . . . Rozprawka zmusza jej autora do zajęcia jasno wyrażonego stanowiska wobec tematu. Wymaga również, by to stanowisko w sposób należyty uzasadnić, posługując się argumentami. Z reguły wyróżniamy dwa rodzaje rozprawki: DEDUKCYJNĄ - czyli taką, w której na wstępie formułujemy tezę, co do słuszności której jesteśmy przekonani. W rozwinięciu przedstawiamy nasze argumenty, a w zakończeniu przytaczamy udowodnioną już tezę. INDUKCYJNĄ - czyli taką, w której na wstępie stawiamy hipotezę (twierdzenie nie w pełni uzasadnione, wymagające sprawdzenia). W rozwinięciu staramy się podawać takie argumenty, które będą w stanie naszą hipotezę zamienić w tezę. Tezę tę można zamieścić w zakończeniu jako wniosek z naszych rozważań, odpowiedź na pytanie itp. Oba rodzaje rozprawki mają podobne schematy, które można przedstawić następująco: ROZPRAWKA DEDUKCYJNA ROZPRAWKA INDUKCYJNA Teza (Pewność, że jest tak) Hipoteza (Przypuszczenie, że może być tak) Argumenty przemawiające za słusznością tezy (na korzyść tezy, broniące tezy). Argumenty przygotowujące tezę, autor stara się dowieść słuszności hipotezy. Potwierdzenie tezy (Podsumowanie argumentów, wy- ciągnięcie wniosków, ewentualne ustalenie zadań do realizacji). Teza Udowodniona przez przytoczone argumenty. Wyboru sposobu argumentowania dokonuje autor rozprawki. Najlepiej jest wypisać wszystkie argumenty w brudnopisie, a następnie uszeregować je według pewnego kryterium, np.: ważności, siły oddziaływania na słuchacza (czytelnika), stopnia wiarygodności itp. Najtrudniejszy problem pojawia się wówczas, kiedy w rozprawce chcemy przedstawić argumenty za i przeciw. Możemy to uczynić wyszczególniając, np. najpierw wszystkie argumenty przemawiające za, a następnie przeciwko tezie albo zastosować schemat następujących bezpośrednio po sobie argumentów i kontrargumentów. Istnieje wiele schematów zdań charakterystycznych dla różnych części rozprawki. Podaję kilka z nich: Zaczynając wypowiedź: - Nawiązując do tematu . . . - Moja odpowiedź na pytanie zawarte w temacie jest następująca: . . . - Temat zakłada, że . . . - Temat sugeruje wiele możliwości, jednak . . . - Odpowiedź nie wydaje się być prosta, dlatego stawiam hipotezę . . . Łącząc poszczególne części w całość: - Kolejną sprawą, którą chcę poruszyć . . . - Nie wolno też pominąć . . . - Trzeba także pamiętać o . . . - Warto również zauważyć, że . . . - Należy zaznaczyć, iż . . . - Pragnę też zwrócić uwagę na . . . - Nie przemawia do mnie argument, że . . . - A oto inne spojrzenie na . . . - Należy też rozważyć racje przeciwne . . . - Przeciwnicy wysuwają swoje kontrargumenty . . . Sygnalizując własne zdanie: - Myślę, że . . . - Uważam, iż . . . - Według mnie . . . - Śmiem twierdzić . . . - Moim zdaniem . . . - Niestety, nie podzielam opinii, że . . . - Wbrew temu co mówią inni, potępiam takie stanowisko, gdyż . . . Kończąc wypracowanie: - Czy można nie wierzyć w słuszność twierdzenia: „ . . . ”? Uważam, że przedstawione argumenty nie dają ku temu podstaw. - Myślę, że przytoczone argumenty pozwolą w pełni zgodzić się z twierdzeniem zawartym w temacie. - Na zakończenie wrócę jeszcze raz do tezy: „ . . . . . . . . . . . . . . . . . .”. - Podzielam ten pogląd i sądzę, że wart jest szerokiej popularyzacji. - Na zakończenie, wracając do pytania postawionego w temacie, udzielam jednoznacznej odpowiedzi: „tak”. Ważną rzeczą w rozprawce jest stosowanie odpowiednio dobranych cytatów. Można je wprowadzać między innymi w następujący sposób: - Na potwierdzenie wysuniętej tezy przytoczę słowa znanego filozofa „ . . . ” - Niech moje argumenty wesprze autorytetem . . . , który powiedział „

anetekkk

Skilled Odpowiedzi: 51 0 people got help
about 14 years ago

Jeżeli chcesz tezę: 1.Teza 2.Argumenty 3.Podsumowanie Jeżeli chcesz hipotezę 1. hipoteza 2.Argumenty 3.Teza 4.podsumowanie

Ladylola

Newbie Odpowiedzi: 1 0 people got help

Najnowsze pytania w kategorii Język Polski

Ładuj więcej